همه چیز دون

  • ۰
  • ۰

بازاریابی دیجیتال یکی از روش های بازاریابی در دنیا آنلاین است که استفاده از آن می تواند مزایای زیادی برای شرکت ها داشته باشد. بسیاری از مردم امروز خرید های خود را از موتورهای جستجو آغاز می کنند، یعنی قبل از خرید یک کالا آن را در اینترنت می یابند و در مورد آن تحقیق می کنند. این جدای خریدهایی است که مردم از سایت های شناخته شده در زمینه فروش کالا و خدمات انجام می دهند. شاید بتوان نتیجه گرفت که روش های سنتی و پیشین کسب و کار دیگر آنقدر ها کار ساز نیست.

بازاریابی همیشه درباره ارتباط با مخاطب، در زمان و مکان درست بوده است. پس می توان نتیجه گرفت با این وقتی که مردم بخصوص با گوشی هایش در اینترنت می گذرانند، بازاریابان هم در آنجا باید به دنبال مشتری و یا مخاطب خود بگردند.

بازاریابی دیجیتال دقیقا چیست؟

از وب سایت شما گرفته تا ابزارهای برند سازی آنلاین مانند: تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و غیره، طیف زیادی از تاکتیک ها و ابزارها زیر مجموعه بازاریابی دیجیتال قرار می گیرند. و یک بازاریاب دیجیتال حرفه ایی می داند که هر یک از ابزار ها و تاکتیک ها را برای رسیدن به کدام هدف استفاده کند.

سئو SEO

سئو روند بهینه سازی وب سایت شما به جهت رتبه بندی بهتر در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر را به عهده دارد. که باعث افزایش میزان ترافیک طبیعی (اورگانیک) وب سایت شما می شود. سئو روشی دائمی و به صرفه بوده که می تواند جایگاهی چشمگیری در نتایج موتورهای جستجو را برای شما به ارمغان بیاورد. سئو به عنوان بهترین روش بازاریابی شناخته شده است و در مقایسه با AdWords هزینه ایی ندارد.

بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا اصطلاحاً سئو (SEO)، به فرآیندی اطلاق می‌شود که میزان بازدید وب‌سایت شما را از طریق موتورهای جستجوی رایگان و به صورت ارگانیک افزایش می‌دهد. در جستجوی ارگانیک، محتوای تولیدی شما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای برای کاربران در «صفحه نتایج موتورهای جستجو» (Search Engine Results Page) یا «SERP» به نمایش درمی‌آید. زمانی که کاربر کلمات کلیدی مورد نظر خود را در موتورهای جستجو از قبیل گوگل یا بینگ وارد می‌کند، نتایج مرتبط با این کلمات در SERP ظاهر می‌شوند.

هر کاربر، با توجه به کلمات کلیدی مورد استفاده، موقعیت مکانی و تاریخچه جستجوی خود، نتایج منحصر به فردی را مشاهده خواهد کرد. معمولاً نتایج ارگانیک به صورت فهرست نمایش داده شده و با استفاده از الگوریتم مخصوص موتورهای جستجو، رتبه‌بندی می‌شوند. با تغییر الگوی جستجو از طرف کاربر، تعامل او با محتوای اینترنتی و همچنین انتخاب هر یک از نتایج به دست آمده، الگوریتم‌ها نیز تغییر می‌کنند. هر چه رتبه مطالب شما در یک SERP بالاتر باشد، ترافیک بیشتری به سمت سایتتان هدایت خواهد شد. به این ترتیب، احتمال افزایش بازدیدکننده‌های منفعل و مشتریان فعال نیز بیشتر می‌شود.

بازاریابی محتوا

ایجاد و ارتقاء دارایی های محتوا به منظور ایجاد آگاهی از نام تجاری، رشد ترافیک، ارتباطات و مشتریان. بازاریابی محتوا (Content Marketing)، روشی است که در آن شما می‌توانید با تولید محتوای باکیفیت برای کاربران خود، فروش بیشتری را به دست آورید. محتوای مورد نظر را می‌توان در هر پلتفرم اینترنتی ایجاد کرد. ارسال پیام در توییتر، آپلود ویدیو در یوتیوب و نوشتن مطالب مختلف در وب‌سایت، از مصادیق بازاریابی محتوا هستند. این روش دارای کارایی بسیار خوبی است چراکه محتوای شما را با روش‌های دیگری از قبیل بازاریابی سئو و شبکه‌های اجتماعی ادغام می‌کند و در نتیجه، بهره‌وری کار افزایش می‌یابد.

 

برای اجرای صحیح بازاریابی محتوا، توجه به چند نکته ضروری است. پیش از تولید محتوا حتماً کاربران نهایی خود را در نظر بگیرید. به این منظور باید نوع مخاطبان و علایق آن‌ها را شناسایی کنید. این مسئله، حوزه موضوعات انتخابی را برایتان مشخص خواهد کرد. به علاوه، زبان و اصطلاحات مورد استفاده مخاطبان خود را در هنگام جستجوهای اینترنتی مد نظر داشته باشید. استفاده از این اطلاعات و به کارگیری کلمات کلیدی مناسب، سئوی شما را بهبود می‌بخشد.

 

بازاریابی ربایشی یا Inbound

بازاریابی ربایشی اشاره به رویکرد “قیف کامل” (full-funnel) یعنی جذب، تبدیل، خرید (بستن) و رضایت داشتن مشتریان با استفاده از محتوای آنلاین دارد.

 

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

روش تبلیغ برند و محتوا در کانال های رسانه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک سایت و ایجاد ارتباط منحصر به فرد برای کسب و کار شما.

 

پرداخت برای هر کلیک (PPC)

یک روش افزایش ترافیک به وب سایت شما، پرداخت به یک سایت ناشر برای هر بار که روی آگهی شما کلیک می شود. یکی از رایج ترین انواع آن PPC Google AdWords است.

 

بازاریابی رابطه ای Affiliate Marketing

نوعی از تبلیغات مبتنی بر عملکرد که در آن شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران در وب سایت خود کمیسیون دریافت می کنید.

 

تبلیغات بومی

این نوع تبلیغات به نوعی تبلیغات گفته می شود که اساسا محتوا محور بوده و توسط یک پلتفرم بطور رایگان انجام می شود. مثلا پست های حمایت شده توسط BuzzFeed مثال خوبی در این زمینه است. اما بسیاری از مردم تبلیغات شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام را در این دسته در نظر می گیرند.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهایی اطلاق می شود که هدف آنها خودکار سازی عملیات بازاریابی است. بسیاری از بخش های بازاریابی باید کارهای تکراری مانند ایمیل، رسانه های اجتماعی و سایر فعالیت های وب سایت را خودکار کنند.

بازاریابی ایمیلی

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها و رویدادها و همچنین هدایت افراد به وب سایت کسب و کار استفاده می شود. در «بازاریابی ایمیلی» (Email Marketing)، اطلاعاتی از قبیل معرفی محصولات، خدمات و تغییرات اخیر هر یک از آن‌ها، در بازه‌های زمانی مشخص توسط ایمیل برای مشترکین ارسال می‌شود. این روش بر خلاف روش‌های دیگر بازاریابی دیجیتال، بر پایه ایجاد یک رابطه مخصوص بین مشتری و شرکت است. ارسال ایمیل‌های به‌روزرسانی، باعث فراهم کردن ارزش برای مشتریان و کسب اعتماد و وفاداری بیشتر آن‌ها به برند می‌شود.

 

روابط عمومی آنلاین یا Online PR

روابط عمومی آنلاین راهی برای تثبیت پوشش آنلاین بدست آمده از طریق نشریات دیجیتالی، وبلاگ ها و سایر محتویات وب است. این روش بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است اما بصورت آنلاین صورت می گیرد.

 

تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی ربایشی (Inbound) چیست؟

در سطح، هر دو مشابه هستند: هر دو به صورت آنلاین رخ می دهند، و هر دو بر ایجاد محتوای دیجیتال برای استفاده مردم متمرکز هستند. پس تفاوت چیست؟

 

اصطلاح «بازاریابی دیجیتال» بین روشهای بازاریابی Inbound و Outbound تفاوتی قائل نمی شود. هر دوی اینها هنوز زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار می گیرند. در تاکتیک های دیجیتال Outbound هدف این است که پیام های بازاریابی مستقیما در چشم هر تعداد از مردم که می شود نمایش داده شود، جدا از اینکه چقدر این تبلیغات مرتبط یا مورد علاقه آنها خواهد بود. برای مثال: استفاده از بنر های تبلیغاتی که در بالای بسیاری از وب سایت ها برای ترویج دادن کالا یا خدمات به مردمی است که آمادگی این تبلیغات را ندارند.

 

در سوی دیگر بازاریابان از تاکتیک های Inbound برای جذب کردن مشتریان هدف به وب سایت خود با فراهم کردن ابزارهایی که برای آنها مفید است دست می زنند. یکی از ساده ترین و پرقدرت ترین این ابزارهای بازاریابی وبلاگ است، که به وب سایت شما اجازه می دهد روی واژه هایی که مشتریان شما جستجو می کنند سرمایه گذاری کنید.

در نهایت بازاریابی Inbound یک روش جذاب است که از ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای جذب، تبدیل، بستن، رضایت مشتری آنلاین سود می برد. بازاریابی دیجیتال از سوی دیگر بطور ساده مانند چتری است که تمام تکنیک های بازاریابی صرف نظر از Inbound یا Outbound در زیر آن قرار می گیرند.

 

آیا بازاریابی دیجیتالی برای همه شرکت ها کار می کند؟

بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری ثمر بخش است. صرفنظر از اینکه کمپانی شما چه چیزی می فروشد، بازاریابی دیجیتال هنوز در ساخت تجربه رابط کاربری، شناسایی نیاز مخاطبان و تولید ارزش با محتوای آنلاین نقش دارد. اما این به آن معنا نیست که همه ی کمپانی ها می بایست بازاریابی دیجیتال را به یک شکل پیاده کنند.

 

برای مدل B2B یا Business-to-Business

اگر  شرکت شما یک B2B است، تلاش شما در بازاریابی دیجیتال احتمالا به دور تولید مشتری بالقوه، با هدف نهایی رسیدن به کسی که فروشنده شما بتواند با آن درباره معامله صحبت کند، باشد.

به همین دلیل، نقش استراتژی بازاریابی شما جذب و تبدیل با کیفیت ترین سرنخ ها به مشتری از طریق وب سایت و کانال پشتیبانی دیجیتال برای افراد گروه فروش خود خواهد بود. ورای وب سایت، ممکن است شما تلاش خود را بر روی کانال های مخصوص کسب و کار مثل لینکدین LinkedIn که دارای ترافیک محلی هستند قرار دهید.

برای مدل های بنگاه به مشتری یا Business-to-Customer

اگر کمپانی شما یک B2C است، صرفنظر از قیمت محصولات شما، احتمالا هدف بازاریابی شما جذب مردم به وب سایت شما برای تبدیل آن ها به مشتری است، بدون آنکه کاربران نیازی به صحبت با فروشنده داشته باشند.

برای این منظور، احتمالا شما بر روی تسریع سفر مشتری از زمان ورود به وب سایت تا پایان خرید تمرکز خواهید داشت. به جهت اهمیت بیشتر محصول یا خدمات شما در فرآیند های بازاریابی نسبت به مدل B2B، شما احتمالا به CTA یا ابزارهای قوی تری برای آسان کردن خرید نیاز خواهید داشت.

 

برای کمپانی های B2C کانال هایی مانند تلگرام و اینستاگرام بیشتر از کانال های مانند لینکدین که بیشتر حرفه ایی است مفید خواهد بود.

فواید اصلی بازاریابی دیجیتال چیست؟

بر خلاف بسیاری از تلاش های بازاریابی آنلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می دهد تا نتایج دقیق را بلافاصله ببینند. اگر قبلا در روزنامه ای تبلیغ کرده اید، می دانید چقدر سخت است که برآورد کنید چه تعداد افرادی آن صفحه را دیده و به تبلیغ شما توجه کرده اند. هیچ راهی مطمئنی برای دانستن اینکه آیا این تبلیغات برای فروش شما موثر بوده اند وجود ندارد.

از سوی دیگر با بازاریابی دیجیتال شما می توانید بازگشت سرمایه گذاری خود را در تلاش های مختلف بازاریابی شناسایی کنید. برای مثال:

 

ترافیک وب سایت

با بازاریابی دیجیتال، می توانید تعداد دقیق افرادی که صفحه اصلی وب سایت شما را مشاهده کرده اند را در همان لحظه با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل دیجیتال ببینید. همچنین می توانید ببینید که چندین صفحه را بازدید کرده اند، چه دستگاهی از آنها استفاده کرده اند و از کجا آمده اند، و علاوه بر آن امکان تجزیه و تحلیل دیجیتال داده ها نیز فراهم است.

 

این اطلاعات به شما کمک می کند تا زمان و سرمایه خود را نسبت به بازدهی کانال و اینکه چه تعداد کاربر از این شبکه ها به وب سایت شما آمده اند، تقسیم بندی و اولویت بندی کنید. مثلا وقتی شما در می یابید که تنها 10 درصد از کاربران از طریق موتورهای جستجو به وب سایت شما آمده اند در صورت که متوسط این عدد باید چیزی نزدیک به 64 درصد است، می دانید که لازم است روی سئوی وب سایت خود کار کنید. تا تعداد کاربرانی که کالا و خدمات شما را از طریق موتورهای جستجو می یابند افزایش دهید.

با بازاریابی آفلاین، بسیار دشوار است که نحوه تعامل افراد با شرکت شما را قبل از تعامل با یک فروشنده یا انجام یک خرید را ارزیابی کنید. با بازاریابی دیجیتال، می توانید روند و الگوهای رفتار افراد قبل از رسیدن به مرحله نهایی در سفر خرید مشتری را شناسایی کنید، به این معنی که می توانید تصمیمات آگاهانه تری در مورد نحوه جذب آنها به وب سایت خود از همان ابتدای آشنایی با وب سایت یا برند خود بگیرید.

عملکرد محتوا و تولید مشتری

تصور کنید که شما یک بروشور محصول ایجاد کرده و آن را از طریق پست به مردم ارسال می کنید. این بروشور یک شکل از محتوا است، البته آفلاین. مشکل این است که شما هیچ نظری ندارید که چه تعداد افراد بروشور خود را باز کرده یا چند نفر آن را مستقیم به سطل زباله انداختند.

حالا تصور کنید که این بروشور را در وب سایت خود داشته باشید. شما می توانید دقیقا مشخص کنید که چه تعداد افراد صفحهای آن را مشاهده کرده و شما می توانید اطلاعات تماس کسانی را که بروشور را دانلود کرده اند از طریق فرم ها بدست آورید. نه تنها می توانید اندازه گیری کنید که چه تعداد افراد با محتوای شما در تماس هستند، بلکه شما نیز می توانید مشتریان بالقوه خود را از طریق این اطلاعات شناسایی کنید.

مدلسازی تخصیص

تنها با ابزار و تکنولوژی های مناسب است که شما قادر خواهید بود تا تمام اطلاعات فروش و کسب و کار، تماس های اولیه و ردپای های مشتری را برای تدوین یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر به کار بگیرید. به این کار Attribution Modeling گفته می شود و به شما اجازه می دهد روند تحقیق و خرید توسط مشتریان را شناسایی کنید، تا بتوانید تصمیمات آگاهانه ایی بگیرید و با علم به اینکه کدام بخش از استراتژی بازاریابی شما نیاز به توجه بیشتر دارد و یا کدام بخش از چرخه فروش نیاز به پالایش دارد.

اتصال نقطه ها بین بازاریابی و فروش بسیار مهم است، شرکت هایی با فروش قوی و هماهنگی بازاریابی نرخ رشد سالانه 20٪، در مقایسه شرکت های با هماهنگی ضعیف 4٪ کاهش درآمد دارند. اگر شما می توانید تجربه و سفر مشتری خود را در چرخه خرید با استفاده از فن آوری های دیجیتال بهبود بخشید، حتما منجر به بهبود رشد کسب و کار شما می شود.

چه مدت طول خواهد کشید تا نتایج را ببینند؟

با بازاریابی دیجیتال، اغلب احساس می شود که شما می توانید نتایج را بسیار سریعتر از آنچه که ممکن است در مقایسه با بازاریابی آفلاین مشاهده کنید، به این دلیل که اندازه گیری ROI یا بازگشت سرمایه آسان تر است. با این حال، در نهایت به طور کلی به مقیاس و اثربخشی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما هم بستگی دارد.

اگر وقت خود را صرف ساختن یک تجربه کاربری جامع برای شناسایی نیازهای مخاطبان، و همچنین ایجاد یک محتوای آنلاین با کیفیت به منظور جذب و تبدیل کاربران به مشتری و سئوی وب سایت خود متمرکز کنید، احتمالا در شش ماه اول نتایج چشم گیری دریافت خواهید کرد.

 منابع:

  1. Faradars
  2. Modireforosh
  3. darkoob

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی